Medlemsvillkor
Dessa villkor gäller från och med [2025-02-01 och ersätter alla tidigare utgåvor av medlemsvillkoren för KICKS Club.
Genom att registrera dig som medlem i KICKS Club godkänner du dessa medlemsvillkor. Det är viktigt att du läser igenom medlemsvillkoren noga innan du accepterar villkoren och registrerar dig som medlem.
KICKS Group AB (”KICKS”, ”vi”, ”vår”, ”oss”), org.nr 556432-9281, Box 426, 101 28 Stockholm, står bakom KICKS Club.
Kontakta kundservice om du har frågor om KICKS Club - telefon 020-42 3222 eller e-post kundservice@kicks.se.
Vad är KICKS Club?
KICKS Club är ett lojalitetsprogram där du samlar poäng på alla dina köp, som därefter omvandlas till bonus. Du får dessutom andra förmåner samt klubberbjudanden och personliga erbjudanden utifrån dina preferenser. Ju mer poäng du samlar desto högre medlemsnivå och desto fler exklusiva erbjudanden får du möjlighet att ta del av.
Medlemskap
Det är kostnadsfritt att bli medlem i KICKS Club, och medlemskapet gäller i KICKS butiker, på kicks.se och i KICKS app.
Du kan bli medlem i KICKS Club i KICKS butiker, på kicks.se och i KICKS app.
Medlemsvillkor
I samband med att du registrerar dig får du en medlemsprofil på kicks.se eller i KICKS app, där du godkänner KICKS Club medlemsvillkor och ger ditt samtycke till att vi skapar en medlemsprofil i syfte att kunna erbjuda dig anpassade erbjudanden och andra förmåner.
När du har registrerat dig som medlem får du ett e-postmeddelande där du behöver aktivera ditt medlemskap.
Du måste ha ett personnummer, ett mobilnummer, en e-postadress och vara minst 16 år för att bli medlem i KICKS Club.
Personnumret används för att identifiera dig som medlem, för att hålla din adress uppdaterad och för att erbjuda dig ett kortlöst digitalt medlemskap.
Registrering i KICKS-butik
Om du påbörjar din registrering till KICKS Club i en av våra fysiska KICKS-butiker, måste du slutföra registreringen på kicks.se eller i KICKS app genom att ge ditt samtycke till villkoren i KICKS Club. Därefter skapar vi en medlemsprofil till dig, såsom beskrivs ovan, innan ditt medlemskap upprättas.
Du kan börja samla poäng direkt när ditt medlemskap skapas (läs mer nedan), men du kan inte börja använda dina poäng eller få tillgång till andra KICKS Club-förmåner förrän du har slutfört registreringen.
Vi skickar en påminnelse via SMS och e-post om att du behöver slutföra registreringen. Om du inte slutfört registreringen inom fem månader raderar vi dina uppgifter och du förlorar insamlade poäng. Vi skickar dig en påminnelse 14 dagar innan vi raderar dina uppgifter.
Du samlar poäng när du handlar hos KICKS
Som medlem i KICKS Club samlar du poäng när du handlar i KICKS butiker, på kicks.se eller i KICKS app.
För att samla poäng och få tillgång till KICKS Club-förmåner måste du i samband med ditt köp identifiera dig med ditt personnummer eller andra kontaktuppgifter kopplade till ditt KICKS Club-medlemskap.
Eftersom bonusen och andra personliga erbjudanden är personliga och endast får användas av dig kan KICKS be dig uppvisa giltig legitimation för att bekräfta din identitet. På kicks.se och i KICKS app registreras dina köp på ditt medlemskap om du är inloggad vid köptillfället.
Som medlem får du en poäng per krona (1 poäng = 1 kr) när du handlar hos KICKS. Presentkort och köp som du betalar med bonus ger inga poäng.
De poäng du har samlat ihop under de senaste 24 månaderna ligger till grund för bonusen. När du har samlat ihop 1250 poäng får du en bonus på 25 kr. Bonuscheckar kan användas som betalmedel vid köp i KICKS butiker, på kicks.se och i KICKS app.
Bonusen kan varken helt eller delvis lösas in mot kontanter. Om du använt en bonus vid köp av en vara som du sedan väljer att returnera, kommer återbetalningen att ske i form av ett presentkort eller tillgodokvitto. Om du har använt en bonus vid köp av en vara som du önskar byta kommer bonusen även gälla på den nya varan som du byter till.
Du kan se dina poäng på Mina sidor på kicks.se och i KICKS app.
Justering och upphörande av poäng
Om du ska returnera en vara som du köpt hos KICKS måste du i samband med returen ange ditt personnummer eller andra kontaktuppgifter kopplade till ditt medlemskap i KICKS Club, så att de poäng du erhöll vid köpet dras av från dina totala poäng.
Dina poäng löper ut 12 månader efter att de har tjänats in. Du kan se intjänade poäng Mina sidor på kicks.se och i KICKS app.
Om du avslutar ditt medlemskap i KICKS Club kommer dina insamlade och outnyttjade poäng automatiskt raderas. För mer information, se avsnittet ”Uppsägning av medlemskap” längre ner i dessa villkor.
Medlemsnivåer
KICKS Club har tre medlemsnivåer:
Member 0-999 poäng,
Silver 1000-2999 poäng,
Guld 3000+ poäng.
Medlemsnivån baseras på dina insamlade poäng under de senaste 12 månaderna.
När du når det antal poäng som krävs för respektive medlemsnivå uppgraderas du och behåller din nya medlemsnivå i 12 månader. Därefter är det dina insamlade poäng under de senaste 12 månaderna som ligger till grund för kommande medlemsnivå. Upp- och nedgradering sker löpande under året. Ju fler poäng du samlar in under ett år desto högre medlemsnivå och desto bättre erbjudanden får du ta del av. Du kan läsa mer om de olika medlemsnivåerna här.
Mina sidor
När du går med i KICKS Club skapar vi samtidigt en medlemssida till dig (Mina sidor) på kicks.se och i KICKS app, som du loggar in på med din e-postadress och ett lösenord som du själv valt.
På Mina sidor kan du bl.a.
- Se och ändra dina personuppgifter.
- Se din orderhistorik.
- Se dina poäng och bonus.
- Se personliga erbjudanden.
- Välja att inte ta emot direktmarknadsföring via e-post, SMS, post eller sociala medier (personifierade digitala annonser). Läs mer i avsnittet ”Du bestämmer hur du vill att vi kontaktar dig” nedan.
Dina medlemsförmåner
Utöver att samla poäng och få personliga erbjudanden, som vi tror passar dig, får du som medlem i KICKS Club också tillgång till andra medlemsförmåner. Dessa beskrivs närmare nedan.
KICKS Beauty Talks
Som medlem har du möjlighet att skapa ett konto i KICKS Beauty Talks. KICKS Beauty Talks är ett community för skönhetsälskare där du kan ställa frågor, få svar på dina frågor och besvara andra medlemmars frågor om skönhet både direkt i tråden, i privata meddelanden och i KICKS Beauty Talks-chatten. Vi på KICKS delar med oss av inspiration, förhandsinformation och nyheter på KICKS Beauty Talks. Du kan också ladda upp bilder, filmer och skapa produktlistor för dina skönhetsrutiner. Du kan delta i tävlingar, få belöningar och utföra olika uppdrag som ger dig Beauty Hearts-poäng. Beauty Hearts-poäng ger dig en ranking (status) som du kan använda för att låsa upp olika förmåner. Du kan också få notiser och e-post från KICKS Beauty Talks.
Produkttester och kundundersökningar
Som medlem får du också möjlighet att delta i produkttester och kundunder-sökningar. Det är frivilligt att delta i produkttester och kundundersökningar. Syftet med dem är att förbättra KICKS och KICKS Club. Genom att delta i undersökningarna kan du bl.a. få möjlighet att påverka vårt sortiment.
Evenemang och tävlingar
Som medlem kan du bli inbjuden till olika evenemang som arrangeras av KICKS. Vilka evenemang du blir inbjuden till beror bl.a. på var du bor, din medlemsnivå och ditt köpbeteende. Vi anordnar ibland tävlingar där vi ger våra medlemmar möjlighet att vinna priser.
Skönhetsrådgivning och inspiration
Som medlem kan du ta del av skönhetsrådgivning och inspiration i våra nyhetsbrev, där vi bl.a. tipsar om de senaste trenderna, nyheter och guider.
KICKS Magazine
Som guldmedlem kan du få magasinet KICKS Magazine till din brevlåda. Magasinet innehåller bl.a. trender, guider, produktnyheter och inspiration inom skönhet. Även silver- och member-medlemmar kan få KICKS Magazine.
Så här kontaktar vi dig
När du går med i KICKS Club samtycker du bl.a. till att vi kontaktar dig med information som rör ditt medlemskap, anpassade tips, erbjudanden, frågeformulär, inbjudningar till evenemang och tävlingar samt information om nyheter och särskilda kampanjer kopplade till vårt produktsortiment och våra medlemsförmåner.
Vi kontaktar dig vanligen via e-post och SMS. Därutöver kan du få meddelanden från oss via post och notiser i KICKS app.
Om du har skyddad identitet kommunicerar vi inte via post utan via e-post och SMS, om du har ett mobilnummer och en e-postadress kopplad till din medlemsprofil. Om du inte vill bli kontaktad via e-post eller SMS kan du ändra det i dina inställningar genom att logga in på Mina sidor. Läs mer om det i avsnittet nedan.
Datasäkerhet är viktigt för oss. När vi skickar e-post till dig från KICKS Club, skickar vi dem alltid från:
Om du är osäker på om ett e-postmeddelande kommer från oss kan du kontrollera om det är skickat från en av e-postadresserna ovan eller kontakta kundservice@kicks.se.
Observera att vi aldrig ber dig skicka dina kontouppgifter, ditt lösenord eller liknande konfidentiell information via e-post.
Du bestämmer hur du vill att vi kontaktar dig
Du bestämmer själv om du vill få erbjudanden, inspiration och nyheter från oss. Du bestämmer också om du vill få marknadsföring via post, e-post, SMS eller notiser från KICKS app. Du bestämmer således hur du vill att vi kontaktar dig.
Du kan alltid ändra ditt samtycke till att endast omfatta e-post, SMS och/eller post ändra dina inställningar, direkt via det mottagna sms:et eller e-postmeddelandet, eller genom att kontakta vår kundservice. Du kan också ändra dina inställningar för personifierad digital annonsering via social media och Google genom att logga in på Mina Sidor och ändra dina inställningar.
Om du vill ändra ditt samtycke till att vi skickar notiser via KICKS app kan du göra det under Inställningar i KICKS app.
Vi använder cookies på kicks.se
När du besöker kicks.se lagrar vi en eller flera cookies på din enhet om du har godkänt användningen av cookies. En cookie är en liten textfil som kan innehålla personlig information om exempelvis din IP-adress. De används för att känna igen din dator eller mobiltelefon, och gör det till exempel möjligt för oss att samla in information om hur du använder vår webbplats.
Läs mer om hur vi använder cookies, och hur du kan aktivera och avaktivera cookies i vår cookiepolicy.
Uppsägning av medlemskap
Om du inte längre vill vara medlem i KICKS Club kan du säga upp ditt medlemskap via din medlemsprofil på kicks.se och i KICKS app. Du kan också avsluta ditt medlemskap genom att kontakta kundservice. Kontaktuppgifter till kundservice hittar du nedan under rubriken ”Kontaktuppgifter”.
Om du säger upp ditt medlemskap, eller om KICKS avslutar ditt medlemskap, förlorar du alla poäng och den eventuella bonus du har tjänat in, samt övriga medlemsförmåner kopplade till ditt medlemskap.
KICKS har rätt att avsluta ditt medlemskap och permanent utesluta dig från KICKS Club, samt dra in dina intjänade poäng och bonus, vid misstanke om att medlemskapet missbrukas eller används på olagligt sätt.
Exempel på missbruk kan vara:
- Flera profiler skapas för en och samma person eller en grupp personer för att kringgå våra regler om köpbegränsningar och vårt förbud mot köp i syfte att sälja vidare.
- Fusk med poäng, t.ex. om en produkt köps på en profil, men byts via en annan profil.
- Stöld eller försök till stöld, eller oacceptabelt uppförande mot KICKS personal.
Om du har varit inaktiv under en sammanhängande period av 24 månader avslutas ditt medlemskap. Med inaktiv menas att du inte har gjort några köp eller interagerat på något annat sätt, t.ex. klickat på länkar i e-postmeddelanden eller varit aktiv på KICKS Beauty Talks, under de senaste 24 månaderna.
Ansvarsbegränsning
KICKS ansvarar inte för förlust eller skador på grund av tekniska fel, begränsad funktionalitet eller andra liknande fel kopplade till ditt medlemskap i KICKS Club. Denna ansvarsbegränsning omfattar inte ansvar som åligger KICKS enligt tvingande lagstiftning.
Ändring av villkor
Vi förbehåller oss rätten att ändra villkoren för intjäning, förfall, justering och användning av poäng, samt ändra övriga villkor avseende andra medlemsförmåner, t.ex. genom att fasa ut förmåner och införa nya förmåner, vilket kan få betydelse för redan intjänade poäng. Vi kan dessutom när som helst införa förändringar i hur vi behandlar dina personuppgifter.
Vi meddelar viktiga ändringar av villkoren för KICKS Club skriftligen med en månads varsel till den e-post som är kopplad till din medlemsprofil. Det är därför viktigt att du ser till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade. Du kan uppdatera dina kontaktuppgifter på kicks.se eller i KICKS app. Du kommer att kunna fortsätta använda ditt medlemskap och alla intjänade poäng i enlighet med tidigare villkor innan angiven tidsfrist löper ut och de meddelade ändringarna träder i kraft. Om du inte godkänner de meddelade ändringarna har du rätt att säga upp ditt medlemskap i KICKS Club innan ändringarna träder i kraft.
Icke-väsentliga ändringar och ändringar som gynnar dig kan komma att genomföras utan föregående meddelande.
Integritetspolicy för KICKS Club
Senast uppdaterad den 2025-02-01.
Genom att registrera dig som medlem och gå med i KICKS Club godkänner du att vi behandlar dina personuppgifter i syfte att bl.a. administrera ditt medlemskap och kommunicera med dig.
I denna integritetspolicy beskriver vi hur vi samlar in och behandlar dina personuppgifter som medlem i KICKS Club, bl.a. för vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter, på vilken rättslig grund vi baserar vår behandling, vem vi delar dina personuppgifter med, hur länge vi sparar dina personuppgifter och information om dina rättigheter.
Det är KICKS Group AB (”KICKS”, ”vi”, ”vår”, ”oss”), som är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som vi samlar in och behandlar om dig.
När du använder kicks.se gäller KICKS integritetspolicy utöver denna integritetspolicy och ovanstående villkor.
Administration av ditt KICKS Club-medlemskap samt deltagande i skönhetsbehandlingar, produkttester och kundundersökningar
Ändamål: Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna administrera ditt medlemskap i KICKS Club, bland annat för att kunna ge dig tillgång till medlemsförmåner och kommunicera med dig kring ditt medlemskap. Vi behandlar dessutom uppgifter om ditt personnummer för att fastställa din identitet och för att kunna uppdatera vårt medlemsregister med din nya adress om du flyttar.
För ovannämnda ändamål behandlar vi följande uppgifter om dig:
- De uppgifter du lämnar när du går med i KICKS Club och när du uppdaterar din profil och dina kontaktuppgifter, däribland personnummer, e-post, mobilnummer och uppgifter om ditt valda lösenord
- Uppgifter som vi samlar in om dig genom att samköra ditt personnummer med offentliga adressregister eller upplysningsföretag, däribland namn, adress och kön
- Uppgifter om ditt KICKS Club-medlemsnummer.
- Uppgifter om dina köp hos KICKS, om du i samband med köpen anger ditt medlemsnummer
- Uppgifter om din medlemsnivå.
Uppgifter som samlas in när du kontaktar oss avseende ditt medlemskap, t.ex. när du kontaktar vår kundservice.
Den rättsliga grunden för behandlingen av ovannämnda uppgifter är att fullgöra ett avtal (vårt avtal med dig avseende ditt medlemskap), i enlighet med artikel 6.1 b i dataskyddsförordningen.
Utförande av skönhetsbehandlingar
Ändamål: Utöver ovanstående uppgifter behandlar vi även följande uppgifter om dig för att kunna administrera bokningar av olika skönhetsbehandlingar eller liknande erbjudanden i våra butiker.
- Uppgifter om din bokning, såsom tid, plats, datum, och ev. ombokning och avbokning.
- Uppgifter som samlas in när du är i kontakt med oss angående dina bokningar.
- Uppgifter om själva skönhetsbehandlingen.
Den rättsliga grunden för behandlingen av ovannämnda uppgifter är att fullgöra ett avtal (vårt avtal med dig om att utföra skönhetsbehandling), i enlighet med artikel 6.1 b i dataskyddsförordningen.
Deltagande i produkttester och kundundersökningar, t.ex. kundnöjdhets- och marknadsundersökningar.
Ändamål: Utöver ovannämnda uppgifter behandlar vi även följande uppgifter om dig för att kunna administrera din anmälan till och ditt deltagande i olika produkttester och kundundersökningar:
- Uppgifter som du lämnar i samband med att du anmäler dig till våra produkttester/kundundersökningar.
- Dina svar när du deltar i våra produkttester/kundundersökningar (om vi inte, när vi skickat ut testet/undersökningen, informerat om att dina svar endast används i anonymiserad form, t.ex. för statistik eller utveckling av vårt affärskoncept).
- Uppgifter om ditt deltagande som grund för poänghantering.
Den rättsliga grunden för behandlingen av ovannämnda uppgifter är att du har lämnat ditt samtycke, i enlighet med artikel 6.1 a i dataskyddsförordningen.
Riktad marknadsföring och anpassat innehåll
Ändamål: Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna erbjuda dig en personlig upplevelse, till exempel visa personligt anpassat innehåll på vår kicks.se och i KICKS app och för att skicka riktad marknadsföring till dig via e-post, SMS, post, sociala medier och via notiser i KICKS app, om du har godkänt appnotiser.
För att kunna ge dig en personlig upplevelse och skapa riktad marknadsföring anpassad för just dig och efter dina intressen använder vi dina uppgifter för profilering. Det betyder att vi analyserar de uppgifter som vi samlar in om dig, exempelvis vad du klickar och söker på när du besöker vår kicks.se och KICKS app eller om du öppnar våra nyhetsbrev och klickar på länkar däri, för att skräddarsy vår marknadsföring till dig.
Om du har samtyckt till cookies för marknadsföring på vår kicks.se kan vi använda dessa uppgifter för att skapa personligt anpassad marknadsföring för dig.
Exempel på personligt anpassat innehåll och personlig kommunikation kan vara produktrekommendationer, erbjudanden, tips och inspiration.
För ovannämnda ändamål behandlar vi de uppgifter som anges under ”Administration av ditt KICKS Club-medlemskap” ovan samt följande uppgifter:
- Uppgifter som samlats in via pixel-cookies i våra nyhetsbrev. Dessa så kallade ”sessionscookies” aktiveras om du öppnar våra e-postmeddelanden och klickar på länkar i dem. Vi kan samla in uppgifter om din enhet och webbläsare när du öppnar våra e-postmeddelanden och vilka länkar du klickar på.
- Uppgifter om ditt beteende på kicks.se, när du är inloggad som KICKS Club-medlem samt om ditt beteende i KICKS app, t.ex. vilka sidor du besöker på kicks.se och i KICKS app, vilka produkter du klickar på och lägger i varukorgen m.m.
- Uppgifter huruvida du har interagerat med KICKS annonser på sociala medier.
- Andra uppgifter som du lämnar kring ditt medlemskap, t.ex. uppgifter om kön, intressen, favoritmärken, uppgifter om ditt hår, din hudtyp, makeuprutin, preferenser samt allmänna uppgifter om din hälsa.
- Uppgifter om dina personliga val i KICKS Beauty Talks (t.ex. hudton, hudtyp, ögonfärg, hårtyp och hårfärg).
- Uppgifter om tekniska inställningar samt platsinformation från dina mobila enheter (t.ex. din mobiltelefon eller surfplatta).
- Dina svar när du deltar i våra produkttester/kundundersökningar, om vi inte när vi skickat ut testet/undersökningen informerat om att dina svar endast används i anonymiserad form, t.ex. för statistik eller utveckling av vårt affärskoncept.
- Produktrecensioner som du lämnar på kicks.se eller i KICKS app i samband med köp hos KICKS, förutsatt att du har använt ditt KICKS Club-medlemskap vid köpet.
- Uppgifter som samlats in via cookies på kicks.se, förutsatt att du har godkänt vår användning av cookies (se vår cookiepolicy)
Den rättsliga grunden för behandlingen av dina uppgifter i marknadsföringssyfte och för anpassning av innehållet är att du har lämnat ditt samtycke, i enlighet med artikel 6.1 a i dataskyddsförordningen.
Marknadsföring på sociala medier
Vi behandlar även din e-postadress i syfte att kunna visa dig relevanta annonser för produkter och tjänster på sociala medier och på Google – för mer information, se ”Externa samarbetspartner” nedan.
Den rättsliga grunden för behandlingen av din e-postadress för att visa dig relevanta annonser och tjänster på sociala medier, t.ex. marknadsföra produkter motsvarande dem du har köpt hos oss eller visat intresse för (genom att klicka på dem eller söka på dem) i samband med att du använt vår kicks.se eller KICKS app, är ditt samtycke i enlighet med artikel 6.1 a i dataskyddsförordningen.
När du loggar in på Mina sidor/Mina uppgifter kan du välja vilken typ av kommunikation du vill ha. Om du t.ex. inte vill att vi skickar e-post till dig eller visar dig personifierade digitala annonser på sociala medier kan du välja bort det under Mina sidor/Mina uppgifter. Om du inte vill få personligt anpassat innehåll på kicks.se eller i KICKS app kan du säga upp ditt medlemskap i KICKS Club.
Du kan när som helst invända mot vår behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföring genom att säga upp ditt medlemskap i KICKS Club. Du kan säga upp medlemskapet genom att kontakta kundservice eller genom att logga in på kicks.se och avsluta medlemskapet under Inställningar/Avsluta.
KICKS Beauty Talks
Ändamål: Om du blir medlem i KICKS Beauty Talks behandlar vi dina personuppgifter för att kunna administrera ditt medlemskap, t.ex. ge dig åtkomst till och kommunicera med dig om KICKS Beauty Talks.
För ovannämnda ändamål behandlar vi de uppgifter som anges under
”Administration av ditt KICKS Club-medlemskap” ovan samt följande uppgifter:
- Uppgifter om det användarnamn och lösenord du har valt.
- Andra uppgifter som du lämnar kopplat till ditt medlemskap, t.ex. födelsedatum och biografi.
- Din ev. profilbild.
- Eventuella bilder m.m. som du laddar upp i KICKS Beauty Talks.
- Dina personliga val (t.ex. hudton, hudtyp, ögonfärg, hårtyp och hårfärg).
- Andra uppgifter som du väljer att lämna och/eller dela genom din medlemsprofil, såsom bilder, filmer och produktlistor med dina skönhetsrutiner.
- Produktrecensioner som du lämnar i KICKS Beauty Talks.
- Uppgifter om ditt deltagande i tävlingar, belöningar som du får och utförda uppdrag som ger dig poäng.
- Uppgifter om dina Beauty Hearts-poäng, din medlemsnivå (Beauty Beginner, Beauty Star och Beauty Pro) och din ranking (t.ex. guld).
- Ditt användarnamn på Instagram och/eller TikTok.
- Uppgifter om ev. anställning på KICKS (om du är anställd på KICKS och medlem i KICKS Beauty Talks står det i din medlemsprofil).
Den rättsliga grunden för behandlingen av dina uppgifter är att du har lämnat ditt samtycke, i enlighet med artikel 6.1 a i dataskyddsförordningen.
Statistik
Ändamål: Så länge du är medlem i KICKS Club använder vi också dina personuppgifter för intern statistik och för att skapa analyser och liknande underlag i syfte att utveckla och förbättra vårt företag och våra produkter och tjänster.
För detta ändamål använder vi statistik- och analyscookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.
För ovannämnda ändamål behandlar vi de uppgifter som anges ovan under ”Administration av ditt KICKS-Club medlemskap”, ”Riktad marknadsföring och anpassat innehåll” samt ”KICKS Beauty Talks”.
Den rättsliga grunden för behandlingen av ovanstående uppgifter är vårt berättigade intresse av att kunna utveckla och förbättra KICKS produkter och tjänster till förmån för våra kunder, i enlighet med artikel 6.1 f i dataskyddsförordningen.
Den rättsliga grunden för behandlingen av uppgifter om dig som samlats in via statistiska och analytiska cookies är att du har lämnat ditt samtycke, i enlighet med artikel 6.1 a i dataskyddsförordningen.
Deltagande i tävlingar och evenemang
Ändamål: När du deltar i våra tävlingar och evenemang behandlar vi dina personuppgifter i syfte att kunna kommunicera med dig, när det behövs för att kunna genomföra tävlingen, till exempel för att skicka information till dig om händelsen och för att bekräfta att du är anmäld, för att utse en vinnare och dela ut priser i samband med tävlingen och/eller evenemanget, samt för att bekräfta din identitet och ålder för att säkerställa att du är myndig.
För ovannämnda ändamål behandlar vi följande uppgifter om dig:
- Namn.
- Kontaktuppgifter (e-post, mobilnummer, adress och liknande som du har lagt till i din medlemsprofil).
- Ålder.
- Uppgifter som du lämnar i samband med tävlingen och/eller evenemanget.
Den rättsliga grunden för behandlingen av ovanstående uppgifter är vårt berättigade intresse av att kunna genomföra tävlingen och/eller evenemanget, i enlighet med artikel 6.1 f i dataskyddsförordningen.
Alternativ e-postadress för säkerhetsändamål
Ändamål: Om du anger en alternativ e-postadress för säkerhetsändamål använder vi den för att meddela dig ifall en produkt återkallas av säkerhetsskäl eller för att skicka ett säkerhetsmeddelande till dig avseende en produkt.
Den rättsliga grunden för behandlingen är att vi ska fullgöra vår rättsliga förpliktelse att erbjuda våra kunder möjligheten att ange en alternativ e-postadress att bli kontaktad på vid återkallelse eller säkerhetsmeddelanden, i enlighet med artikel 6.1 c i dataskyddsförordningen.
Hudvårdsanalys
Ändamål: Om du deltar i en av våra hudvårdsanalyser behandlar vi följande personuppgifter om dig i syfte att analysera din hudtyp och skicka relevanta produktrekommendationer till dig:
- Uppgifter om dig och din hud, som du lämnar i samband med att du genomför KICKS hudvårdsanalys (ålder, kön, hudtyp, hudtillstånd, eventuella problem med din hud m.m.)
Eventuella bilder på din hud, som du laddar upp.
Om du väljer att ladda upp bilder raderas de direkt efter att du har fått din produktrekommendation. Övriga uppgifter om din hudanalys raderas om du återkallar ditt samtycke.
Den rättsliga grunden för behandlingen av dina uppgifter för detta ändamål är ditt samtycke, som du har lämnat i samband med att du deltar i KICKS hudvårdsanalys, i enlighet med dataskyddsförordningen, artikel 6.1 a, och ev. artikel 9.2 a, se artikel 6.1 a, såvida dina bilder innehåller uppgifter om din hälsa, däribland eventuella hudåkommor m.m.
KICKS Magazine
Ändamål: Förutsatt att du uppfyller villkoren för att motta KICKS Magazine, som guld-, silver- eller member-medlem, behandlar vi dina personuppgifter i syfte att administrera och hantera försändelser av KICKS Magazine till dig.
För ovannämnda ändamål behandlar vi följande uppgifter om dig:
- Namn.
- Personnummer.
- E-post.
- Mobilnummer.
- Adress.
- Uppgifter om din medlemsnivå.
Köpinformation och -historik.
Den rättsliga grunden för behandlingen av ovannämnda uppgifter är att fullgöra ett avtal (vårt avtal med dig avseende ditt medlemskap), i enlighet med artikel 6.1 b i dataskyddsförordningen.
Misstanke om missbruk
Ändamål: Om det finns en konkret misstanke om missbruk av ditt KICKS Club medlemskap kan dina uppgifter användas för att utreda om det förekommer oegentligheter i syfte att skydda KICKS intressen.
För ovannämnda ändamål behandlar vi följande uppgifter om dig:
- Namn.
- Personnummer.
- Kontaktuppgifter (e-post, mobilnummer, adress och liknande som du har lagt till i din medlemsprofil).
- Vår korrespondens med dig.
- Köpinformation och -historik.
Den rättsliga grunden för behandlingen av dina uppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse av att förebygga och avslöja oegentligheter som kan leda till förluster för oss, i enlighet med artikel 6.1 f i dataskyddsförordningen.
Lagring, uppsägning och radering
Vi lagrar dina personuppgifter så länge som du är medlem i KICKS Club och under en period på upp till 24 månader efter din senaste aktivitet. Med aktivitet menas att du genomför ett köp eller interagerar på något annat sätt, t.ex. klickar på länkar i e-postmeddelanden eller är aktiv i KICKS Club eller på KICKS Beauty Talks. Uppgifter som du lämnar i samband med tävlingar raderas inom tre månader efter att tävlingen/ evenemanget (inkl. eventuell utvärdering) har genomförts. Observera att tävlingsbidrag som du skickar in kan sparas under en obegränsad period i enlighet med de angivna tävlingsvillkoren.
Om ditt medlemskap i KICKS Club avslutas kommer du omedelbart att tas bort från vårt system, och du kommer inte längre få någon kommunikation från oss. Vi slutar även att behandla dina uppgifter i marknadsföringssyfte. Vi raderar dock inte ditt medlemskap och dina personuppgifter helt och hållet förrän det har gått 15 dagar efter att du har sagt upp ditt medlemskap i KICKS Club, så att vi till exempel kan hjälpa dig om du oavsiktligt sagt upp ditt medlemskap eller liknande. Om dina uppgifter används eller ingår i ett pågående ärende kommer dessa uppgifter, vilka behövs för det aktuella ärendet, raderas först efter att ärendet har avslutats.
De personuppgifter som står på fakturor som utfärdats till dig i samband med köp på kicks.se lagrar vi lite över två år efter ditt köp, till dess att rätten att reklamera varan har löpt ut, se KICKS Integritetspolicy.
Externa samarbetspartner
Dina uppgifter överförs till externa samarbetspartner som behandlar uppgifterna å våra vägnar. Vi använder externa samarbetspartner bland annat för teknisk drift av system och för att genomföra förbättringar av KICKS och våra plattformar, för att skicka ut nyhetsbrev och magasin samt för riktad marknadsföring, inklusive retargeting (återannonsering) på sociala medier, samt för kundnöjdhets- och marknadsundersökningar.
Dessa företag är personuppgiftsbiträden till oss och får endast behandla dina personuppgifter enligt våra instruktioner. Personuppgiftsbiträden får inte använda uppgifterna för andra ändamål än att fullgöra deras avtal med oss och måste behandla uppgifterna konfidentiellt. Vi har ingått skriftliga personuppgiftsbiträdesavtal med alla våra samarbetspartner/leverantörer som behandlar personuppgifter å våra vägnar.
Några av våra personuppgiftsbiträden befinner sig utanför EU/EES. Om vi använder oss av personuppgiftsbiträden som befinner sig utanför EU/EES sker det alltid med beaktande av lämpliga skyddsåtgärder för överföring i form av EU-kommissionens standardavtalsklausuler, i enlighet med artikel 46 i dataskyddsförordningen, eller enligt ett beslut om adekvat skyddsnivå, i enlighet med artikel 45 i dataskyddsförordningen. För företag som är etablerade i USA inkluderar detta amerikanska företag som anslutit sig till EU-U.S. Data Privacy Framework-programmet (DPF). Kontakta oss om du vill få en kopia av standardavtalsklausulerna. Du kan se en översikt över amerikanska företag som antagit DPF här: https://www.dataprivacyframework.gov/s/participant-search.
Marknadsföring på sociala medier och Google
Om du angett att KICKS får kontakta dig på sociala medier under mina Mina Sidor , vidarebefordrar vi en krypterad version av din e-postadress till Facebook (en del av Meta Platforms Inc. i USA) respektive Google, som därefter samkör dina uppgifter med deras databaser för att kontrollera om din e-postadress finns i deras respektive databaser över medlemmar/användare. Inga andra uppgifter om dig skickas till Meta eller Google. Både Meta och Google raderar de krypterade uppgifterna omedelbart efter samkörningen.
Ändamål: i) att visa dig relevanta annonser från KICKS på Facebook, om du också använder Facebook, och ii) att visa dig relevanta annonser från KICKS i Googles sökresultat och på andra webbplatser som visar Google-annonser, när du söker på särskilda produkter. I detta sammanhang är både Facebook och Google våra personuppgiftsbiträden som agerar enligt våra instruktioner.
Du kan när som helst välja bort detta alternativ för ditt medlemskap under Mina Sidor/Mina uppgifter.
Dina rättigheter
Du har i enlighet med dataskyddsförordningen flertal rättigheter kopplade till vår behandling av uppgifter som rör dig. Du kan läsa mer om dessa rättigheter nedan.
Om du vill utöva någon av dina rättigheter ska du skicka en skriftlig begäran till privacy@kicks.se
Rätt att se dina uppgifter (tillgång)
Du har rätt att få tillgång till de uppgifter som vi behandlar om dig, samt ett flertal andra uppgifter.
Rätt till rättelse
Du har rätt att få felaktiga uppgifter som rör dig rättade och (i vissa fall) raderade om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta.
Observera du alltid kan rätta dina grunduppgifter själv på Mina sidor på kicks.se eller i KICKS app.
Rätt till radering
I vissa särskilda situationer har du rätt att få dina uppgifter raderade innan den tidpunkt då de skulle ha raderats.
Observera att om du ber oss att radera dina uppgifter så kan det innebära att ditt medlemskap i KICKS Club avslutas.
Rätt till begränsning av behandling
Du har i vissa fall rätt att kräva att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om du har rätt att få behandlingen begränsad får vi endast behandla uppgifterna – med undantag för lagring – med ditt samtycke, eller för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk eller för att skydda en person eller viktiga allmänintressen.
Rätt att göra invändningar
Du har i vissa fall rätt att invända mot vår i övrigt lagliga behandling av dina personuppgifter. Du kan också invända mot behandling av dina uppgifter för direktmarknadsföring. Läs mer om detta i avsnittet ”Riktad marknadsföring och anpassat innehåll”.
Rätt att flytta dina uppgifter (dataportabilitet)
Du har i vissa fall rätt att få ut dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och rätt att överföra dessa personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig utan att hindras.
Rätt att återkalla samtycke
Du kan när som helst återkalla och/eller anpassa eventuella samtycken som du gett oss för behandling av dina personuppgifter på Mina Sidor/Mina uppgifter, genom att kontakta vår kundservice eller genom att säga upp ditt medlemskap i KICKS Club.
Om du har samtyckt till att göra en hudvårdsanalys via KICKS Club måste du kontakta kundservice@kicks.se för att återkalla detta samtycke. I så fall raderar vi alla uppgifter som vi har om dig från din hudvårdsanalys.
Om du väljer att återkalla ditt samtycke påverkar det inte lagligheten av behandling av dina personuppgifter som grundar sig på att du tidigare gett ditt samtycke och fram till tidpunkten för återkallandet. Om du återkallar ditt samtycke gäller det således fram till dess att det återkallas.
Läs mer om dina rättigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats: Dina rättigheter enligt GDPR | IMY
Rätt att inlämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten
Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten om du har invändningar mot det sätt som vi behandlar dina personuppgifter på.
Du hittar Integritetsskyddsmyndighetens kontaktuppgifter på Integritetsskyddsmyndigheten | IMY
Kontaktuppgifter till KICKS
Kontaktuppgifter till kundservice vid frågor om KICKS Club.
Kundservice
KICKS Group AB
Box 426
101 28 Stockholm
E-post: kundservice@kicks.se
Telefon: 020-42 32 22