Det verkar som att du använder en gammal webbläsare. Det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Bli medlem & få tillgång till KICKS Beauty Talks - ditt nya beauty community!

Våga välja personliga parfymer

Experttips
Vad betyder det egentligen att en doft är en damparfym eller herrparfym? Och framför allt – spelar det någon roll? Den starkaste dofttrenden just nu är tydlig, när allt fler parfymhus skapar unisexdofter. KICKS förklarar varför det är dags att våga välja parfym efter din personlighet.

DOFT ÄR EN förlängning av vår personlighet, och vilka doftnoter vi väljer avgör hur en parfym får oss att känna. I flera generationer har parfymörer utgått från att kvinnor som grupp föredrar att bära sötare dofter medan män vill dofta kryddigt. Idén om att kvinnor och män föredrar vissa doftnoter av naturen kommer från samma kulturella tankesätt som kommit fram till att rosa är för tjejer och blått är för killar. Faktum är att parfymer under flera tusen år var unisex – det betyder att de inte delades upp i dam- och herrparfymer.

Enligt gamla parfymtraditioner är dofter nämligen inte kvinnliga eller manliga, du väljer istället parfym efter vilka doftnoter du själv gillar. Vilken
doft du föredrar har historiskt haft med din personlighet att göra, inte vilket kön du tillhör. Det var faktiskt först under 1900-talets början som uppdelningen i dam- och herrdofter infördes, då de stora skönhetsföretagen såg en ekonomisk vinst i att marknadsföra parfym riktad till de olika könen. Blommiga, söta och fruktiga dofter gjordes feminina och noter av trä, läder eller kryddor såldes som maskulina. Denna uppdelning började dock ifrågasättas redan innan millennieskiftet, närmare bestämt 1994, då CK One, lanserades.

Den ikoniska doften från Calvin Klein lyckades revolutionera doftvärlden nästan helt på egen hand. Med en mix av kvinnligt och manligt kodade doftnoter är CK One inte en parfym som tar för sig, varken i komposition eller design. Den neutrala frostade flaskan med skruvkork är lika minimalistisk och könsneutral som doften, men ändå lyckadas den utstråla både attityd och nyskapande på ett sätt som inte undgick någon. Efter att den numera kultförklarade CK One gjorde entré har unisexdofterna sakta men säkert tagit myrsteg tillbaka in i våra badrumsskåp och övervunnit millimeter för millimeter av doftbranschen. De typiskt blommiga dofterna för kvinnor och de maskulint kodade trädofterna har fortsatt att dominera, men de senaste åren har unisextrenden äntligen gjort comeback på allvar.

Både nischade parfymhus och modedesigner göråterigen dofter som riktar sig till alla, oavsett kön. Det är helt enkelt inte så viktigt längre om en parfym är ”pour homme” eller ”pour femme”. Denna trend handlar egentligen i grund och botten om personlig frihet. Såväl skönhet som mode handlar idag mer och mer om friheten att få vara sig själv, att få visa alla sina olika sidor, när och hur du vill. Att våga bära de doftnoter du älskar är inte bara trendigt, utan själva ursprungstanken med parfym. Länge leve den personliga parfymen!

Läs mer

Jo Malone: parfym för äkta parfymälskare

Trend
Tidigare har det krävts en resa till London för att kunna lägga vantarna på Jo Malones åtråvärda och unika dofter – men nu, äntligen, har parfymälskarnas favoritmärke flyttat in hos KICKS! Så vad är det egentligen som gör Jo Malones doftkompositioner så makalöst tilldragande? Vi förklarar!

Bygg din egen doftgarderob med olika parfymer

Experttips
Precis som du bär olika kläder vid olika tillfällen, så passar olika typer av parfymer till olika situationer, känslor och säsonger. KICKS hjälper dig att bygga upp din ultimata doftgarderob!

Zlatan om sin nya parfym: Alla kommer att älska den

Intervju
Han gör inte bara succé på fotbollsplanen, utan även i doftbranschen. KICKS träffar Zlatan Ibrahimovic för att prata om hans nya och tredje parfym, Myth.

100 BON: Naturliga parfymer från Frankrike

Ekologiskt
Det franska parfymhuset 100 BON tillverkar sina parfymer av 100 procent naturliga ingredienser. Nu finns deras miljövänliga parfymer hos KICKS!

Zac Efron i exklusiv intervju med KICKS

Intervju
Han älskar Sverige och han älskar goda dofter. För Zac Efron, aktuell med nya Baywatchfilmen, är rollen som ny doftambassadör för Hugo Boss en dröm. I en exklusiv videointervju med Petra Jansdotter på KICKS berättar han om kokosnötter, kärleken till bomberjackor och första parfymduschen.

Zac Efron är ny ambassadör för Hugo Boss

Intervju
Det är över tio år sedan Zac Efron fick sitt stora genombrott i High School Musical-filmerna, nu är han aktuell som nybliven ambassadör för doften Hugo Man.

Doftkategori: Fresh

Experttips
Är du ute efter en fräsch vardagsparfym? Då har du hittat rätt. Fresh-dofterna är fyllda av friska citrusackord och lätta vattennoter som ger ett diskret och alert intryck. Fresh kan delas in i tre underkategorier; Fresh Citrus, Fresh Water och Fresh Green.

Skapa din unika parfym med N.C.P. OLFACTIVES

Intervju
När skådespelerskan Noomi Rapace med vänner nu lanserar ett nytt och helt eget dofthus är resultatet lika snyggt som spännande och unikt. N.C.P. Olfactives sätter kreativiteten och den senaste dofttrenden layering i fokus.

Så satte Ben Gorham Sverige på doftkartan

Intervju
Trots att han på alla sätt var en outsider i parfymbranschen lyckades Ben Gorham skapa något så unikt som ett svenskt dofthus med hängivna fans över hela världen. Så varför älskar alla doftintresserade Byredo?

Vårens fem hetaste herrparfymer

Trend
Att välja en parfym är att välja vem du vill vara. Med vårens doftnyheter för män blir detenkelt att vara sig själv – så vem är du?
  • Fri frakt över 99 kr
    Fri frakt över 99 kr
  • Hemleverans
    Hemleverans
  • Gratis varuprover
    Gratis varuprover