Våga välja personliga parfymer - KICKS
  • Fri frakt över 99 kr
    Fri frakt över 99 kr
  • Expressleverans
    Expressleverans
  • Poäng på alla köp
    Poäng på alla köp

Lades till i varukorgen

Personligt erbjudande inaktiverat
Gäller t.o.m

Just nu får du 20% på fantastiska produkter vid köp över 600 kr med koden: KICKS20. Gäller 18-21/4 på kicks.se

Våga välja personliga parfymer

Vad betyder det egentligen att en doft är en damparfym eller herrparfym? Och framför allt – spelar det någon roll? Den starkaste dofttrenden just nu är tydlig, när allt fler parfymhus skapar unisexdofter. KICKS förklarar varför det är dags att våga välja parfym efter din personlighet.
Dela

DOFT ÄR EN förlängning av vår personlighet, och vilka doftnoter vi väljer avgör hur en parfym får oss att känna. I flera generationer har parfymörer utgått från att kvinnor som grupp föredrar att bära sötare dofter medan män vill dofta kryddigt. Idén om att kvinnor och män föredrar vissa doftnoter av naturen kommer från samma kulturella tankesätt som kommit fram till att rosa är för tjejer och blått är för killar. Faktum är att parfymer under flera tusen år var unisex – det betyder att de inte delades upp i dam- och herrparfymer.

Enligt gamla parfymtraditioner är dofter nämligen inte kvinnliga eller manliga, du väljer istället parfym efter vilka doftnoter du själv gillar. Vilken
doft du föredrar har historiskt haft med din personlighet att göra, inte vilket kön du tillhör. Det var faktiskt först under 1900-talets början som uppdelningen i dam- och herrdofter infördes, då de stora skönhetsföretagen såg en ekonomisk vinst i att marknadsföra parfym riktad till de olika könen. Blommiga, söta och fruktiga dofter gjordes feminina och noter av trä, läder eller kryddor såldes som maskulina. Denna uppdelning började dock ifrågasättas redan innan millennieskiftet, närmare bestämt 1994, då CK One, lanserades.

Den ikoniska doften från Calvin Klein lyckades revolutionera doftvärlden nästan helt på egen hand. Med en mix av kvinnligt och manligt kodade doftnoter är CK One inte en parfym som tar för sig, varken i komposition eller design. Den neutrala frostade flaskan med skruvkork är lika minimalistisk och könsneutral som doften, men ändå lyckadas den utstråla både attityd och nyskapande på ett sätt som inte undgick någon. Efter att den numera kultförklarade CK One gjorde entré har unisexdofterna sakta men säkert tagit myrsteg tillbaka in i våra badrumsskåp och övervunnit millimeter för millimeter av doftbranschen. De typiskt blommiga dofterna för kvinnor och de maskulint kodade trädofterna har fortsatt att dominera, men de senaste åren har unisextrenden äntligen gjort comeback på allvar.

Både nischade parfymhus och modedesigner göråterigen dofter som riktar sig till alla, oavsett kön. Det är helt enkelt inte så viktigt längre om en parfym är ”pour homme” eller ”pour femme”. Denna trend handlar egentligen i grund och botten om personlig frihet. Såväl skönhet som mode handlar idag mer och mer om friheten att få vara sig själv, att få visa alla sina olika sidor, när och hur du vill. Att våga bära de doftnoter du älskar är inte bara trendigt, utan själva ursprungstanken med parfym. Länge leve den personliga parfymen!

Dela

Läs mer

Dela artikel

Gillade du artikeln? Dela & tipsa gärna dina vänner!

/inspiration/experttips/vaga-valja-personliga-parfymer

Denna artikel har delats 0 gånger

Bevaka produkt

Ange din mailadress så får du ett mail när produkten är tillbaka i lager.

Tillfälligt slut

Produkten är tillfälligt slut i larger.

Klicka på "Bevaka" så får du ett mail när produkten är tillbaka i lager igen.

Fraktsätt
Instabox, hemleverans & postombud
Betalsätt
Klarna, Swish, Kort
KICKS har ett av Sveriges bredaste sortiment inom makeup, doft, hudvård och hårvård. Hos KICKS kan du handla smink, parfym och andra produkter från ledande varumärken såväl i butik som direkt på nätet. Våra utbildade hudterapeuter och makeupartister hjälper dig hitta rätt även online.
Copyright © KICKS 2024