Köpvillkor - KICKS

Köpvillkor

Om KICKS

KICKS, som en del av KICKS Group AB är en av Nordens ledande skönhetskedjor. Med attraktiva varumärken inom doft, make up, hudvård och hårvård samt välutbildade skönhetsexperter i butik erbjuder KICKS ett modernt och internationellt koncept.

1. Allmänt

Dessa köpvillkor gäller när du som konsument gör en beställning från KICKS e-handel www.kicks.se ("KICKS e-handel"). Försäljning på kicks.se utförs av Kicks Group AB (556432–9281), Box 426, 101 28 Stockholm. När du gör ett köp på kicks.se ingår du ett köpavtal med KICKS Group AB och du är medveten om att du är bunden till dessa villkor samt vår Integritetspolicy som du kan ta del av här https://www.kicks.se/om-kicks/integritetspolicy.

Dessa köpvillkor kan komma att ändras och det är därför ditt ansvar att läsa igenom villkoren vid varje enskilt köp.

2. Ingående av avtal

För att handla på KICKS e-handel ska du ha fyllt 18 år, inte stå under förmyndarskap och i övrigt ha kapacitet att ingå avtal. Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.

Avtal mellan dig och KICKS uppstår när du får en leveransbekräftelse av KICKS. Notera att avtalet endast rör de varor som är bekräftade i leveransbekräftelsen. Vi reserverar oss för eventuella leveransförseningar och slutförsäljningar. Vidare reserverar vi oss för tekniska fel, tryckfel och felskrivningar. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella fel i prisinformationen före och efter att beställningen är behandlad.

3. Leveranser och beställning

Om du handlar för minst 99 kr eller är guldmedlem kan du välja leveransalternativ med fri frakt*. Kicks förbehåller sig rätten att uppdatera fraktkostnader. För mer information och gällande fraktkostnader vid varje tillfälle, se https://www.kicks.se/kontakta-kundservice#humany-one-widget-inline=/g111-vad-har-ni-for-fraktkostnad. Nedan ser du vilka leveranssätt som KICKS erbjuder. Ditt postnummer avgör vilka leveranssätt du kan välja.

Instabox – leverans till förvaringsbox

Ditt paket levereras till en förvaringsbox, du kan välja vilken förvaringsbox du vill ha den levererad till i kassan. Du kan spåra ditt paket och ett sms med öppningskod skickas när ditt paket ligger i Instabox-skåpet. Obs. BankID verifikation kan komma att krävas. Mer information om leveranssättet hittar du på www.instabox.se.

Instabox – hemleverans

Ditt paket levereras hem till dig på vardagskvällar mellan kl 16-22. Du kan välja leveransdag i kassan när du lägger din beställning. Om du inte är hemma så kan du välja att paketet ska lämnas utanför din dörr, eller att Budbee ska komma en annan dag. Du ansvarar för leveransen från och med att paketet lämnats vid din dörr. Ditt postnummer som du anger i kassan avgör om du kan välja detta alternativ. Obs. BankID verifikation kan komma att krävas. Mer information hittar du på www.instabox.se.

Budbee – hemleverans

Ditt paket levereras hem till dig på vardagskvällar mellan kl 16-22. Du kan välja leveransdag i kassan när du lägger din beställning. Om du inte är hemma så kan du välja att paketet ska lämnas utanför din dörr, eller att Budbee ska komma en annan dag. Du ansvarar för leveransen från och med att paketet lämnats vid din dörr. Ditt postnummer som du anger i kassan avgör om du kan välja detta alternativ. Obs. BankID verifikation kan komma att krävas. Mer information hittar du på www.budbee.com.

Budbee – leverans till förvaringsbox

Ditt paket levereras till en förvaringsbox, du kan välja vilken förvaringsbox du vill ha den levererad till i kassan. Du kan spåra ditt paket och ett sms med öppningskod skickas när ditt paket ligger i Budbee-skåpet. Obs. BankID verifikation kan komma att krävas. Mer information om leveranssättet hittar du på www.budbee.com.

Postnord – leverans till brevlådan/dörren

Paketet levereras i din brevlåda, om det inte får plats levereras det vid din dörr eller hängs i miljöpåse på brevlådan/dörren. Du ansvarar för leveransen från och med att paketet lämnats vid din dörr.

Hämta i butik

Du väljer butik i kassan och dina varor finns att inom 4 timmar under den valda butikens öppettider. Du får ett SMS när du kan hämta dina varor. Visa upp QR-koden i kassan, kom ihåg din legitimation.

3.1 Varor som är slut i lager

Om någon vara som du har beställt inte finns i lager när din beställning ska packas, så kommer enbart de varor som du beställt och som finns i lager att levereras till dig. Om du inte debiterades för frakt när beställningen lades så kommer du inte att debiteras för frakt när ordern har uppdaterats.

3.2 Avisering

När ordern skickats från vårt lager mejlas ett besked angående detta till din mail med en spårningslänk. Om du är medlem i KICKS Club kan du följa din order när du loggar in på "Mina Sidor" under Orderhistorik.

Om du väljer att få din order levererad till någon utav KICKS butiker i Sverige bjuder vi alltid på frakten. För övriga leveranssätt kan priset variera, aktuella priser framgår när val av frakt görs i kassan på KICKS e-handel.

3.3 Ej uthämtade paket

Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället olika länge beroende på respektive leverantörs bestämmelser. Vi förbehåller oss rätten att fakturera dig en avgift om 150 kr om ett paket kommer tillbaka till oss som outlöst paket. Vid leverans till en KICKS butik ligger det kvar i butik i 7 dagar, därefter skickas det tillbaka till KICKS e-handel. Har du betalat din order men ej hämtat ut den, kommer du automatiskt krediteras summan på varorna (men ej för fraktkostnaden) när vi hanterat din leverans.

3.4 KICKS rätt att neka beställningar

KICKS förbehåller sig rätten att neka beställningar, exempelvis om rabattcheckar som du inte har mottagit direkt från KICKS har använts vid en beställning eller neka varuprover vid upprepade beställningar som understiger ett visst belopp.

3.5 Order- och leveransbekräftelser/kvitto

När du slutfört en beställning så får du en orderbekräftelse med e-post. Om du inte fått en orderbekräftelse, vänligen kontrollera att din e-postadress stämmer och meddela Kundservice så skickar vi om bekräftelsen. När varorna skickas från KICKS e-handelslager får du även en leveransbekräftelse/kvitto via e-post. Avtal om leverans av dina beställda produkter uppstår när du får en leveransbekräftelse.

4. Force Majeure

KICKS är inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett hinder som KICKS inte kan övervinna eller fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till kundens intresse av att KICKS fullgör köpet. Kunden har inte heller rätt till ersättning för den skada som kunden lider genom KICKS dröjsmål eller fel om dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför KICKS kontroll som KICKS inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följer KICKS inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

5. Ångerrätt

Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar* vid köp på KICKS e-handel. Ångerfristen löper ut 14 dagar från det datum du eller din representant får produkten i fysisk besittning. Varan måste återlämnas med obruten förpackning samt i övrigt oanvänt och oskadat skick. På grund av hygiensskäl undantas vissa produkter från ångerrätten. Av hälso- och hygienskäl omfattas inte produkter med brutet emballage eller annan bruten plombering.

Om du har använt en bonuscheck vid köpet av produkten som du väljer att returnera kommer återbetalningen ges i form av ett presentkort eller tillgodokvitto.

Om du har använt en kupong med rabatt eller kampanjerbjudande för produkten som du väljer att returnera kommer kupongen däremot inte att återaktiveras.

*För julhandeln gäller förlängd ångerrätt t.o.m. 24 Januari 2024 på köp genomförda mellan 16 oktober t.o.m. 24 december 2023.

5.1 Nyttjande av ångerrätten

Det enklaste sättet att ångra en vara är att vända sig till någon av KICKS svenska butiker för att göra en retur kostnadsfritt. Vid retur till e-handeln bekostas returen utav kunden själv. Om du vill skicka tillbaka varan till KICKS e-handel uppmanar vi dig att kontakta Kundservice per telefon eller e-post innan du returnerar varan. Om du vill kan du även använda den standardblankett för utövande av ångerrätt (se Ångerblankett).

Om du väljer att skicka tillbaka varan till KICKS e-handel lager ska varan skickas till KICKS inom 14 dagar räknat från det datum du meddelade oss att du ångrar dig. Returen bekostas utav kunden.

Du får din återbetalning senast 14 dagar efter att vi blev informerade om ditt beslut att ångra beställningen. Vi har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller du har tillhandahållit bevis på att du har skickat tillbaka varorna, vilket som än inträffar först.

Notera att återbetalning alltid sker med samma betalningsform som det ursprungliga köpet. Om det ursprungliga köpet har gjorts med ett bankkort, kan återbetalning endast ske mot samma bankkort. Detta har ingen inverkan på dina rättigheter enligt lag.

Det går inte att leverera din retur till ett ombud.

Returadressen är:
Kicks e-handel
Kromgatan 11, port 20-24,
195 72 ROSERSBERG

KICKS ansvarar inte för varan under den tid som den skickas tillbaka till KICKS från kund.

6. Byte

Som kund har du rätt att byta beställd vara inom 30 dagar* efter att du mottagit varan. Byte av vara kan ske i någon av våra svenska KICKS-butiker mot uppvisande av leveransbekräftelse/kvitto som du har mottagit via mail. Tänk på att även ta med legitimation krävs om du vill utföra bytet som KICKS Club medlem. Byte kan inte ske hos KICKS e-handel. Se särskilda villkor för rea- och utförsäljningsvaror. *

För att byta varan mot en annan vara skall den återlämnas med obruten förpackning samt i övrigt oanvänt och oskadat skick. Av hälso- och hygienskäl omfattas inte varaer med brutet emballage eller annan bruten plombering.

Om du har använt en bonuscheck för varan som du vill byta ut kommer bonuschecken att gälla även för den nya varan som du byter till.

Om du har använt en kupong med rabatt eller kampanjerbjudande vid köpet av varan som du väljer att byta ut kommer kupongen däremot inte att gälla för varan som du istället väljer att byta till.

Presentkort bytes/återköps ej.

Se särskilda villkor för rea- och utförsäljningsvaror*

*För julhandeln gäller förlängd bytesrätt t.o.m. 24 Januari 2024 på köp genomförda mellan 16 oktober t.o.m. 24 december 2023.

*Rea- och utförsäljningsvaror

Vid köp av rea- och utförsäljningsvaror på e-handeln gäller ej bytesrätt eller retur i våra butiker. Bytesrätt är ej tillämpbar via e-handeln. Ångerrätt och distansavtalslag på 14 dagar från uthämtningsdag gäller vid köp via e-handel och bekostas utav dig som kund och skickas till

Kicks e-handel
Kromgatan 11, port 20-24
195 72 ROSERSBERG

KICKS ansvarar inte för varan under den tid som den skickas tillbaka till KICKS från kund med anledning av ångerrätt eller reklamation. Var noga med att skicka tillbaka som ett paket och behåll sändningsnummer tills att du blivit återbetald eller kontaktad.

7. Reklamation

KICKS garanterar att varje försändelse undersöks innan den skickas till kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer har du tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel från den dag du mottar varan. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara skall så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta Kundservice, se kontaktuppgifter nedan. Du kan också vända dig till någon av våra svenska KICKS-butiker.

7.1 Gåvor och varuprover vid köp

Vid retur av köpta varor ska gåvor och varuprover, som har erhållits av KICKS med anledning av kundens köp, också returneras av kunden.

7.2 Fraktkostnader

Vid godkänd reklamation bekostar KICKS kostnaden för returfrakt. Om reklamationen inte är giltig eller betalar du själv kostnaden för returfrakten om du som kund inte väljer att reklamera din vara i närmaste KICKS-butik.

7.3 Allergisk Reaktion

Om du har du fått en allergisk reaktion av någon vara du köpt hos KICKS kan du kontakta din närmaste KICKS-butik för mer information. Det går även bra att kontakta vår Kundservice. Vi registrerar aldrig uppgifter om din hälsa eller lämnar rekommendationer om din hälsa eller allergiska reaktioner.

7.4 Garanti på elprodukter

KICKS lämnar 2 års garanti på elprodukter. Ett fel som visar sig på elprodukter inom garantitiden ska anses ha funnits vid köpet. Skulle varan vara trasig eller felaktig är enklaste sättet att kontakta din närmsta KICKS-butik för att reklamera varan. Du kan även vända dig till Kundservice, se kontaktuppgifter ovan.

8. Betalning och priser

8.1 Säker betalning

Att handla på KICKS e-handel är säkert och enkelt. Du väljer mellan direktbetalning genom din bank eller kortbetalning där ditt bank-eller kreditkort är anslutet till Visa eller Mastercard/Eurocard, Swish eller faktura/del betalning (Klarna Konto). Betalningar och återbetalningar hanteras av KICKS Group AB. Mer information om de olika betalningsalternativen finns under respektive rubrik nedan.

8.2 Kortbetalning

Du som har ett bank- eller kreditkort anslutet till Visa, Mastercard/Eurocard, Electron, Maestrokort eller American Express kan betala genom ditt kontokort. När du väljer detta betalningsalternativ reserveras beloppet på ditt kontokort vid din beställning och betalning genomförs först när varorna skickas till dig.

KICKS erbjuder via sina betalningsleverantörer de senaste systemen för säkrare betalningar. Detta innebär ibland att du måste aktivera sådana via din bank. Om ditt kortköp nekas på grund av detta, använd fakturabetalning eller kontakta din bank för aktivering av säkrare kortköp på nätet.

8.3 Betalning via Swish

Du som är ansluten till Swish kan genomföra betalning som dras direkt från ditt bankkonto. Öppna Swish-appen på din mobila enhet och godkänn betalningen via ditt mobila Bank-ID för att slutföra köpet. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bankkonto alternativt till ditt bank- eller kreditkort eller kontant.

8.4 Faktura

Fakturan skickas via mail från Klarna. Fakturan överlåts till vår samarbetspartner, Klarna AB, som gör en förenklad kreditprövning utan kännedomskopia. För Klarnas villkor om faktura som betalningsalternativ, klicka här.

Delbetalning (Klarna konto)

Om du väljer delbetalning som betalningsalternativ, väljer du själv varje månad hur mycket du vill betala. Delbetalning hanteras av vår samarbetspartner, Klarna AB. För Klarnas villkor om delbetalning som betalningsalternativ, klicka här.

8.5 Priser

Alla våra priser anges i svenska kronor och inkluderar moms, momsen redovisas på orderbekräftelsen/ kvittot. Priserna inkluderar inte eventuella leveransavgifter. De gällande priserna redovisas på hemsidan i närhet till varorna. I det fall att det angivna priset uppenbarligen är felaktigt är vi inte skyldiga att erbjuda det lägre felaktiga priset.

8.6 Presentkort

Våra presentkort fungerar även på KICKS e-handel (detta gäller våra nyare kort med kod på baksidan). När du löser in ditt presentkort väljer du själv hur stor del av beloppet du vill använda. Presentkorten finns att köpa i alla våra butiker, på hemsidan, Coop, Ica och Pressbyrån. KICKS presentkort är giltigt som betalning för varor i samtliga KICKS-butiker och på KICKS e-handel. Presentkortet går inte att byta mot kontanter eller överföring till kontokort, utan vid retur kommer du istället få ett tillgodokvitto. Kortet är giltigt i två år från den dag det laddats eller använts. Vid varje köp där kortet används visas det återstående tillgängliga beloppet på kvittot. Kortet kan när som helst fyllas på i KICKS butiker. Du kan alltid kontrollera kortets saldo i din KICKS-butik eller på kicks.se. KICKS ansvarar inte för borttappade eller stulna kort.

9. Produktinformation och bilder

KICKS gör sitt bästa för att tillhandahålla så korrekt produktinformation som möjligt. Vi rekommenderar dock att du alltid dubbelkollar produktinformation och innehållsförteckning på förpackningen när du får din leverans, särskilt om du är allergisk eller överkänslig mot något ämne.

Förpackningarna på våra produkter kan variera i utseende. I vissa fall kan en annan storlek än den som erbjuds vara avbildad, därför är det alltid den skriftliga informationen angående volym som gäller. Observera att färgproverna på produkter på KICKS e-handel kan variera beroende på din bildskärm samt dina individuella skärminställningar.

Är du osäker på någon produkt vänligen kontakta Kundservice eller besök någon av våra KICKS-butiker för mer information.

Allt innehåll på kicks.se ägs av KICKS eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från KICKS.

9.1 Bäst-före-datum

På de flesta av våra produkter finns en symbol som ser ut som en burk med öppnat lock. Vid symbolen står det antingen 6, 12 eller 24 månader. Detta indikerar produktens hållbarhet från det att den öppnas. Övriga produkter har specifik datummarkering.

Tänk även på att hållbarhetstiden påverkas av hur du förvarar och använder produkten. Använd till exempel inte fingrarna utan en spatel när du tar hudkräm ur en burk eftersom det annars lätt sprids bakterier och hållbarheten förkortas. Det är heller inte bra för skönhetsprodukter att förvaras för varmt eller i direkt solljus.

10. Tillämplig lag och tvist

Vi eventuell tvist följer KICKS beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller genom adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även klaga via EU:s online plattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr.

Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och, utan hinder av vad som anges under stycket ovan, avgöras av allmän domstol.

11. Ändringar av köpvillkor

KICKS förbehåller sig rätten att vidta ändringar av köpvillkoren. Ändringar av köpvillkoren kommer att informeras på www.kicks.se. De vid var tid gällande villkor finns tillgängliga på www.kicks.se/kundservice/kopvillkor.

12. Länkar på vår webbplats

Om Kicks.se innehåller länkar till andra webbplatser och material tillhörande tredje part, ska det klargöras att Kicks inte har någon kontroll över innehållet eller material på dessa webbplatser och ska därför inte anses vara ansvariga för eventuella skador eller förluster.

Kundservice

Det går bra att kontakta Kundservice angående frågor eller annat som rör våra köpvillkor, om du vill ha rådgivning kring varaval kan du också kontakta oss. På Kundservice arbetar utbildade makeupartister och hudterapeuter med stor erfarenhet av KICKS sortiment. Kontaktuppgifter till vår Kundservice finns nedan.

***
Köpvillkoren fastställdes av Kicks Group AB den 7 juni 2023.

KONTAKTUPPGIFTER

Postadress:
Kicks Group AB
Box 426
SE-101 28 Stockholm

Besöksadress:
Klarabergsviadukten 90
111 64 Stockholm

Organisationsnummer: 556432-9281
Kundservice: 020-42 32 22
kundservice@kicks.se
kicks.se/kundservice

Vid post till KICKS Kundservice, märk kuverten med " KICKS Kundservice".