
Blommig parfym – 3 saker att tänka på
I ANNONSSAMARBETE MED MARC JACOBS
Även om alla blommiga parfymer innehåller doftnoter från just blommor kan det ändå kännas knepigt att hitta rätt. Innan du dyker in i världen av blomdofter, läs gärna de här tipsen så får du förhoppningsvis lite hjälp på traven.
1. Välj utifrån säsong
När blommorna känns för många, kan ett första steg vara att kategorisera blomparfymerna i olika ”säsonger”. Det finns blomdofter som är varma, djupa och mer komplexa, vilket gör att de känns som ett självklart val under höst- och vintersäsongen – medan blomparfymer som är lätta, fräscha och nästan lite pudriga kanske känns bättre för vår och sommar. Med andra ord – sniffa dig fram för att se vilken ”årstidskänsla” du får och testa en ny doft utifrån det.
2. Känn till dina blommor
Blommiga parfymer kan innehålla många olika blomnoter, där varje blomma har sin egen unika doftprofil. Till exempel kan du uppleva att rosor ger en romantisk känsla medan noter från liljor blir mer ”rena” och ”fräscha”. Daisy Wild från Marc Jacobs är en blommig doft som innehåller extra allt! Den påminner om en bukett av vilda blomster, där jasmin är hjärtnoten, som ger den lätta känslan.
3. Testa dig fram
Det är alltid en bra idé att testa parfymen innan du slår till! Blommiga parfymer utvecklas olika på vem det är som testar den, vilket gör att den kan upplevas annorlunda. Våga spraya flera dofter på olika platser på din hud och låt de sitta i några timmar. På det sättet märker du hur doften känns efter en längre tid och om den passar dig.
En härlig blomstrande parfym Marc Jacobs
Det började med mode och kläder, men idag är Marc Jacobs inte bara känd för sin design, även de blommiga parfymerna har blivit en stor snackis världen över. Daisy Wild EdP är det senaste tillskottet i doftfamiljen och som flakongen visar är det en parfym med noter av blommor. Doften är frisk och fräsch vilket gör den perfekt till sommarens alla varma dagar.
Hannah är en av KICKS skönhetsexperter och skriver våra inspirationsartiklar och guidar till de bästa produkterna. Som stylist och kreativ redaktör har hon många års erfarenhet av att skapa innehåll för olika magasin och digitala kanaler. Hannah har även jobbat som frisör och är en dedikerad hårnörd.