Det verkar som att du använder en gammal webbläsare. Det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Köpvillkor

Om KICKS
KICKS är en av Nordens ledande skönhetskedjor. Med attraktiva varumärken inom doft, make up, hudvård och hårvård samt välutbildade skönhetsexperter i butik erbjuder KICKS ett modernt och internationellt koncept. KICKS Kosmetikkedjan AB ingår i Axel Johnson AB. 

Postadress:
Kicks Kosmetikkedjan AB
Box 426
SE-101 28 Stockholm

Besöksadress:
Klarabergsviadukten 90
111 64 Stockholm

Organisationsnummer: 556432-9281
Kundservice: 020-42 32 22
kundservice@kicks.se
kicks.se/kundservice
Vid post till KICKS Kundservice, märk kuverten med ”Kundservice”.

Allmänt
Dessa köpvillkor gäller när du som konsument gör en beställning från KICKS e-handel www.kicks.se (”KICKS e-handel”). 

För att handla på KICKS e-handel ska du ha fyllt 18 år, inte stå under förmyndarskap och i övrigt ha kapacitet att ingå avtal. Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.

För närmare information om hur KICKS hanterar och behandlar dina personuppgifter, se KICKS Integritetspolicy.

Leveranser och beställning
Mindre paket levereras direkt till din brevlåda och där kan du även välja ett klimatsmart alternativ. Våra leveranser transporteras i enlighet med PostNords riktlinjer för miljö- och arbetsmiljö, vilket innebär så liten klimatpåverkan som möjligt. Detta innebär att våra leveranser inte transporteras via flyg utan i största mån via järnväg och i övriga fall lastbil. PostNord är certifierad med miljömärkningarna ISO 9001 och ISO 14001, här kan du läsa mer om certifieringarna.

Större paket levereras till PostNords utlämningsställe nära dig. Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället enligt Postnords bestämmelser, därefter skickas det tillbaka till e-butiken. Har du betalat din order men ej hämtat ut den, kommer du automatiskt krediteras när vi hanterat din retur.

Du kan även välja att få ditt paket skickat till en KICKS-butik nära dig och hämta ut ditt paket där. Din försändelse levereras då inom 2-6 arbetsdagar.

Delleveranser
KICKS tillämpar inte delleverans om en eller flera varor i beställningen ej kan levereras. Istället skickas de varor som kan levereras och de varor som inte kan levereras krediteras till dig. Om ditt köp översteg 500 kr från början debiteras du självklart ingen fraktkostnad.

Avisering
Vid leverans aviseras du via sms eller brevavi från PostNord. När ordern skickats från vårt lager mailas ett besked angående detta till din mail med en spårningslänk.

Om du är medlem i KICKS Club kan du följa din order när du loggar in på ”Mina sidor” under Orderhistorik.

När du hämtar ut ditt paket i vald KICKS-butik vänligen ta med dig legitimation och ditt ordernummer/orderbekräftelse som är ditt kvitto på din beställning.

Fraktkostnad
Om du väljer att få din order levererad till någon utav KICKS butiker i Sverige bjuder vi på frakten. Om du väljer hemleverans och din order överstiger 500 kr är frakten fri efter dragna rabatter, understiger din order 500 kr tar vi ut en fraktkostnad på 49 kr. Är du guldmedlem i KICKS Club bjuder vi alltid på frakten oavsett orderbeloppet.

Ej uthämtade paket
Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället enligt PostNords bestämmelser och i KICKS butik 90 dagar, därefter skickas det tillbaka till KICKS e-handel. Har du betalat din order men ej hämtat ut den, kommer du automatiskt krediteras när vi hanterat din retur.

KICKS rätt att neka beställningar
KICKS förbehåller sig rätten att neka beställningar, exempelvis neka varuprover vid upprepade beställningar som understiger ett visst belopp.

Force Majeure
KICKS är inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett hinder som KICKS inte kan övervinna eller fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till kundens intresse av att KICKS fullgör köpet. Kunden har inte heller rätt till ersättning för den skada som kunden lider genom KICKS dröjsmål eller fel om dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför KICKS kontroll som KICKS inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följer KICKS inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Order- och leveransbekräftelser/följesedel
När du slutfört en beställning så får du en orderbekräftelse med e-post. Om du inte fått en orderbekräftelse, vänligen kontrollera att din e-postadress stämmer och meddela KICKS Kundservice så skickar vi om bekräftelsen.

När varorna skickas från KICKS e-handelslager får du även en leveransbekräftelse via e-post. Tillsammans med din leverans får du en följesedel som gäller som kvitto.

Byte, ångerrätt och reklamation
Enklaste sättet är att vända sig till någon av KICKS svenska butiker. Där har du möjlighet att få pengarna tillbaka direkt vid godkänd ångerrätt eller reklamation. Retur kan även göras genom att varan skickas till KICKS e-handelslager. Returadresslapp erhålles efter kontakt med KICKS Kundservice, kontaktuppgifter finns ovan. KICKS ansvarar inte för varan under den tid som den skickas tillbaka till KICKS från kund med anledning av ångerrätt eller reklamation.

Byte
Som kund har du rätt att byta beställd vara inom 14 dagar efter att du mottagit varan*. Byte av vara kan ske i någon av våra svenska KICKS-butiker mot uppvisande av den följesedel/kvitto som medföljer varan vid leverans, tänk på att även ta med eventuellt klubbkort. Byte kan inte ske hos KICKS e-handel utan du får då istället utöva din ångerrätt. För att byta varan mot en annan vara skall den återlämnas oanvänd, i oskadat skick.

*) För julhandeln gäller förlängd bytesrätt t.o.m. 23 januari på köp genomförda mellan 14 november t.o.m 24 december.

Ångerrätt
Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar* vid köp på KICKS e-handel. Ångerperioden räknas från det datum då du eller någon av dig angiven person mottog den sista varan/varorna i din beställning. Från ångerrätten undantas vissa produkter. På grund av hälso- och hygienskäl omfattas inte produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas om förseglingen har brutits av konsumenten, t.ex. om kunden har brutit emballage eller annan plombering av produkten.

Om produkten omfattas av ångerrätten och du hanterat produkten i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion har KICKS rätt att göra ett värdeminskningsavdrag som motsvarar produktens nuvarande värde jämfört med produktens ursprungliga värde.

*) För julhandeln gäller förlängd ångerrätt t.o.m. 23 januari på köp genomförda mellan 14 november t.o.m 24 december.

Nyttjande av ångerrätten
Enklaste sättet att ångra en vara är att vända sig till någon av KICKS svenska butiker. Om du istället vill skicka tillbaka varan till KICKS e-handel vänligen kontakta alltid KICKS Kundservice per telefon eller e-post, se kontaktuppgifter ovan, innan du returnerar varan. Om du vill kan du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se Ångerblankett).

Om du väljer att skicka tillbaka produkten ska produkten skickas till KICKS inom 14 dagar räknat från det datum du meddelade KICKS att du ångrar dig.

Senast 14 dagar efter det att vi blev informerade om ditt beslut att ångra din beställning får du din återbetalning. Vi kommer att använda oss av samma betalningssätt som du använde vid din beställning om du inte uttryckligen går med på något annat. Detta kommer inte att medföra några extra avgifter för dig. Vi har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller du har tillhandahållit bevis på att du har skickat tillbaka varorna, vilket som än inträffar först.

Reklamation
KICKS garanterar att varje försändelse undersöks innan den skickas till kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer har du tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel från den dag du mottar produkten. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara skall så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta KICKS Kundservice, se kontaktuppgifter ovan. Du kan också vända dig till någon av våra svenska KICKS-butiker.

Fraktkostnader
Vid godkänd reklamation bekostar KICKS kostnaden för returfrakt. Om reklamationen inte är giltig eller om du utövar din ångerrätt betalar du själv kostnaden för returfrakten om du som kund inte väljer att returnera din vara i närmaste KICKS-butik.

Väljer du att utöva din ångerrätt i butik kostar det inget extra men det är viktigt att du har med dig din följesedel/orderbekräftelse. Vid ångerrätt av enstaka produkt (inte din totala order) till KICKS återbetalas inte frakt och fakturaavgifter.

Allergisk Reaktion
Om du har du fått en allergisk reaktion av någon produkt du köpt hos KICKS kan du kontakta din närmaste KICKS-butik för mer information. Det går även bra att kontakta vår Kundservice. Vi registrerar aldrig uppgifter om din hälsa eller lämnar rekommendationer om din hälsa eller allergiska reaktioner.

Garanti på elprodukter
KICKS lämnar 2 års garanti på elprodukter. Ett fel som visar sig på elprodukter inom garantitiden ska anses ha funnits vid köpet. Skulle varan vara trasig eller felaktig är enklaste sättet att kontakta din närmsta KICKS-butik för att reklamera varan. Du kan även vända dig till KICKS Kundservice, se kontaktuppgifter ovan.

Information om elavfall
Från och med den 1 oktober 2015 kan du lämna begagnade elprodukter hos oss när du köper en motsvarande vara. Du kan fortfarande lämna begagnad elektronik på kommunens miljöstation. Läs mer om hur du återvinner elektronik på kommunens hemsida eller på elkretsen.se.


Betalning och priser

Säker betalning
Att handla på KICKS e-handel är säkert och enkelt. Du väljer mellan fakturabetalning, delbetalning (Klarna Konto), direktbetalning genom din bank eller kortbetalning där ditt bank- eller kreditkort är anslutet till Visa eller Mastercard/Eurocard. Mer information om de olika betalningsalternativen finns under respektive rubrik nedan.

Kortbetalning
Du som har ett bank- eller kreditkort anslutet till Visa eller Mastercard/Eurocard kan betala genom ditt kontokort. Detta gäller dock inte Electron- eller Maestrokort. Kortbetalningar hanteras av vår samarbetspartner, Dibs Payment Services AB, för att garantera en snabb och säker betalning. När du väljer detta betalningsalternativ reserveras beloppet på ditt kontokort vid din beställning och betalning genomförs först när varorna skickas till dig.

KICKS erbjuder via sina betalningsleverantörer de senaste systemen för säkrare betalningar. Detta innebär ibland att du måste aktivera sådana via din bank. Om ditt kortköp nekas på grund av detta, använd fakturabetalning eller kontakta din bank för aktivering av säkrare kortköp på nätet.

Faktura
Om du väljer faktura som betalningsalternativ tillkommer en faktureringsavgift om 29 kronor. Fakturan skickas via mail från Klarna. Fakturan överlåts till vår samarbetspartner, Klarna AB, som gör en förenklad kreditprövning utan kännedomskopia. Vid fakturabetalning sker leverans av beställda varor till folkbokförd adress eller till vald KICKS-butik. För Klarnas villkor om faktura som betalningsalternativ, klicka här.

Delbetalning (Klarna konto)
Om du väljer delbetalning som betalningsalternativ, väljer du själv varje månad hur mycket du vill betala. Delbetalning hanteras av vår samarbetspartner, Klarna AB. Leverans av delbetalda varor sker endast till folkbokförd adress. För Klarnas villkor om delbetalning som betalningsalternativ, klicka här.

Direktbetalning genom din bank
Du som är ansluten till Internetbank hos Nordea, Swedbank, SEB eller Handelsbanken kan göra en betalning direkt från ditt bankkonto. När du väljer direktbetalning som betalningsalternativ slussas du automatiskt till din bank och loggar in på vanligt sätt. Betalningen genomförs sedan direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen.

Priser
Alla våra priser anges i svenska kronor och inkluderar moms, momsen redovisas på orderbekräftelsen/ kvittot.

Presentkort
Våra presentkort fungerar även på KICKS e-handel (detta gäller våra nyare kort med kod på baksidan). När du löser in ditt presentkort väljer du själv hur stor del av beloppet du vill använda.

Presentkorten finns att köpa i alla våra butiker, på hemsidan samt på 7Eleven och Pressbyrån.

KICKS presentkort är giltigt som betalning för varor i samtliga KICKS-butiker och på KICKS e-handel. Presentkortet går ej att byta mot kontanter. Kortet är giltigt i två år från den dag det laddats eller använts. Vid varje köp där kortet används visas det återstående tillgängliga beloppet på kvittot. Kortet kan när som helst fyllas på i KICKS butiker. Du kan alltid kontrollera kortets saldo i din KICKS-butik eller på kicks.se. KICKS ansvarar inte för borttappade eller stulna kort.

Produktinformation och bilder
KICKS gör sitt bästa för att tillhandahålla så korrekt produktinformation som möjligt. Vi rekommenderar dock att du alltid dubbelkollar produktinformation och innehållsförteckning på förpackningen när du får din leverans, särskilt om du är allergisk eller överkänslig mot något ämne.

Förpackningarna på våra produkter kan variera i utseende. I vissa fall kan en annan storlek än den som erbjuds vara avbildad, därför är det alltid den skriftliga informationen angående volym som gäller.
Observera att färgproverna på produkter på KICKS e-handel kan variera beroende på din bildskärm samt dina individuella skärminställningar.
Är du osäker på någon produkt vänligen kontakta Kundservice eller besök någon av våra KICKS-butiker för mer information.

Allt innehåll på kicks.se ägs av KICKS eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från KICKS.

Bäst-före-datum
På de flesta av våra produkter finns en symbol som ser ut som en burk med öppnat lock. Vid symbolen står det antingen 6, 12 eller 24 månader. Detta indikerar produktens hållbarhet från det att den öppnas. Övriga produkter har specifik datummarkering.

Tänk även på att hållbarhetstiden påverkas av hur du förvarar och använder produkten. Använd till exempel inte fingrarna utan en spatel när du tar hudkräm ur en burk eftersom det annars lätt sprids bakterier och hållbarheten förkortas. Det är heller inte bra för skönhetsprodukter att förvaras för varmt eller i direkt solljus.

Tillämplig lag och tvist
Vi eventuell tvist följer KICKS beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller genom adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr.

Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och, utan hinder av vad som anges under stycket ovan, avgöras av allmän domstol.

KICKS Kundservice
Det går bra att kontakta KICKS Kundservice angående frågor eller annat som rör KICKS köpvillkor, om du vill ha rådgivning kring produktval kan du också kontakta oss. På KICKS Kundservice arbetar utbildade makeupartister och hudterapeuter med stor erfarenhet av KICKS sortiment. Kontaktuppgifter till KICKS Kundservice finns ovan.
***
Köpvillkoren fastställdes av Kicks Kosmetikkedjan AB den 1 november 2017

KICKS har ett av Sveriges bredaste sortiment inom makeup, doft, hudvård och hårvård. Hos KICKS kan du handla smink, parfym och andra produkter från ledande varumärken såväl i butik som direkt på nätet. Våra utbildade hudterapeuter och makeupartister hjälper dig hitta rätt även online.
Copyright © KICKS 2017Kundservice 020-42 32 22