
Så satte Ben Gorham Sverige på doftkartan
Parfymvärlden är fransk, snobbig och traditionell. Så när ett svenskkanadensiskt, skäggigt och tatuerat före detta basketproffs plötsligt dök upp 2006, med ett gäng dofter baserade på hans egna barndomsminnen, väckte han onekligen en hel del uppmärksamhet i branschen – och inte bara positiv sådan.
– Jag tror att ett av de starkaste skälen till att det har gått bra för Byredo är att jag är en outsider i parfymbranschen, jag kom in med ett helt annat perspektiv på dofter, säger Ben Gorham när vi träffar honom på hans kontor på Södermalm i Stockholm.
Så vad är det som skiljer Byredo mot äldre, klassiska dofthus?
– Även om vi idag har kontor i Paris, doftens huvudstad, och i andra viktiga städer som New York, London, Hongkong och Shanghai, så utgår fortfarande vårt perspektiv från Stockholm och Sverige. Det är här vi har vår kreativa studio, förklarar Ben som ofta återkommer till ”det nordiskt avskalade” när han pratar om Byredos dofter.
För medan de allra flesta parfymer skapas med hjälp av mellan 60 och 80 olika doftnoter används aldrig fler än 15 i Byredos dofter.
Varför tror du att Byredo, med sitt nordiska perspektiv, uppskattas över hela världen?
– Byredos vision är att översätta kreativitet och idéer till doft. Kreativitet och idéer blir mer och mer relevanta världen över. Det är något av det viktigaste som finns.
BENS BÄSTA TIPS: Så hittar du din perfekta doft
1. ”LÄR DIG DOFTFAMILJERNA. Det finns bara ett par stycken – floral, fresh, wood och oriental är de vanligaste. När du har hittat den du föredrar så blir det mycket enklare, eftersom du snabbt ringar in dina favoriter.”
2. ”DU KAN ALDRIG AVGÖRA om du gillar en doft bara genom att testa den på en papperssticka. Det säger ingenting om hur doften kommer att utvecklas på huden, så testa på dig själv!”
3. ”ATT SÄGA ATT EN DOFT är manlig eller kvinnlig är som att säga att viss mat är för män och andra är för kvinnor. Parfym handlar om tycke och smak, låt inte någon annan avgöra vad som passar dig.