Bobbi Brown: en jordnära superhit
Bobbi Browns lysterpalett Shimmer Bricks säljs någonstans i världen varje minut. Sedan märket lanserades 1991 har just naturlig lyster och den jordnära paletten varit nyckeln till märkets succé. Att göra sig ett namn på att vara naturell och sparsmakad låter kanske inte särskilt revolutionerande idag, men i slutet av 1980-talet, när makeupikonen Bobbi Brown fick sitt genombrott, var ”naturligt” nästan ett skällsord inom mode och makeup. Bobbi började som professionell makeupartist i New York 1980 och blev snabbt både uppskattad och kritiserad för ”the no-makeup look” i en tid då allt handlade om starka färger och överdriven contouring.
– När jag började som makeupartist efterfrågade alla contouring och starka färger, medan jag förundrades över hur vackra modellerna blev när de tvättade av sig sminket. Jag har alltid älskat nude – och nude betyder inte beige. Det är färgen som exakt matchar din hudton, dina läppar och dina ögon. Så jag fortsatte att göra den naturliga looken jag gillade, trots att många i branschen tyckte att jag gjorde fel, berättar hon.
Av en slump träffade Bobbi en kemist på en plåtning och beklagade sig över tidens torra och skrikiga läppstift. Tillsammans tog de fram det perfekt läppfärgade läppstiftet, vilket var något som saknades på marknaden under det neonfärgade 1980-talet. En nyans blev snart tio och märket Bobbi Brown var fött. Och den naturliga looken visade sig vara efterlängtad. Läppstiften sålde snabbt slut överallt. Än idag är den första nyansen Brown märkets bästsäljande läpprodukt.
– För mig har det viktigaste alltid varit att följa min magkänsla. Jag har aldrig lanserat något bara för att alla andra gjorde det. Till exempel tog jag aldrig fram någon contouringpalett, trots att jag hade stor press på mig att göra det. Jag hatar contouring, det får folk att tro att det är något fel med deras ansikte och det ser helt enkelt inte bra ut. För mig handlar vacker hy om fukt och lyster!