
Vem är NARS?
Det aprikosrosa rouget med guldstänk passar verkligen alla hudtoner och om det finns någon makeupprodukt som är värd att kallas för en modern klassiker så är det Nars Orgasm.
– Jag vill att mina produkter ska ha namn som man kommer ihåg, har François Nars själv förklarat namnvalet på rouget som ger kinderna en rodnad som efter att man ... ja, ni förstår. Innan han startade varumärket som bär hans efternamn utbildade han sig till makeupartist på den välrenommerade Caritaskolan i Paris (samma skola som makeupstjärnor som Laura Mercier och Terry du Gunzburg också pluggat på). Efter utbildningen flyttade han till New York, där han sminkade artister och skådisar inför viktiga plåtningar för prestigefyllda mode- magasin.
Då, på 1990-talet, var François fräscha och avskalade makeupstil något helt nytt och gjorde att alla – inklusive Karl Lagerfeld, Madonna och Naomi Campbell – ville jobba med honom. För att kunna ge sig själv fria tyglar började han skapa
sina egna produkter. Makeupvarumärket Nars var fött. Den första kollektionen bestod av endast tolv läppstift, som såldes i en hörna av varuhuset Barney's. Kollektionen blev en succé, och redan från början valde François att själv agera fotograf vid kampanjplåtningarna.
– I början hade jag inte råd att anlita dyra fotografer, men efter att ha jobbat som makeupartist på fotograferingar under så många år visste jag vilken modell, look och vilket ljus jag ville ha, berättar François, som än idag jobbar för världens mest prestigefulla modemagasin – men nu som fotograf.
För precis som namnet på hans numera världskända rouge, så har François ett bildspråk som sticker ut och fångar allas intresse. Men personligen trivs han inte alls med att ha allas blickar riktade mot sig – så passande nog har han använt några av alla de miljoner som Orgasm har fyllt hans fickor med till att köpa en egen ö i franska Polynesien, där han kan gömma sig för rampljuset.