
Origins: naturlig hudvård från naturen
Dagens beautyintresserade nöjer sig inte längre med hudvård tillverkad av naturliga ingredienser, de kräver också att produkterna levererar resultat. När amerikanska hudvårds- och skönhetsvarumärket Origins grundades 1990, lät man ett gäng kemister och forskare titta närmare på den typ av växter som använts inom traditionell läkekonst under flera årtusenden, för att gå på djupet med och ta reda på vilka av dessa som verkligen hade en vetenskapligt bevisad effekt. Växter från hela världen undersöktes och togs sedan med till Origins laboratorium i New York, Shanghai och Belgien. Bland annat undersöktes den uppstramande rosenroten från de sibiriska bergen, som sedan blev grunden i Origins antiageserie Youthtopia.
Med naturen i fokus
En annan växt som också undersöktes var de ludna och enormt antioxidantrika knopparna som växer vid Fujianbergen i Kina och används till vitt te. Nu är de en nyckelingrediens i Origins hudvårdsserie A Perfect World. Redan från började hade Origins en uttalad och tydlig profil, naturen skulle stå i fokus – på alla sätt. Det betyder alltså inte bara att deras produkter tillverkas av naturliga ingredienser, utan också att man har ett hållbart tänk i allt som görs. Under tillverkningen, där de naturliga ingredienserna blandas så att huden kan ta till sig dem på bästa sätt, används till exempel förnyelsebar energi, som vindkraft och solenergi.
Origins ger tillbaka till naturen
Man har också sedan starten planterat över en miljon träd, för att värna om och ge tillbaka till naturen. Från och med nu finns Origins exklusivt i Sverige hos KICKS, och de senaste två åren har svenske Gustaf Törling arbetat med att utveckla och förtydliga Origins profil. Tidigare har han jobbat inom modebranschen, med varumärken som Gucci, Levi’s och Tom Ford, och det första han tog tag i när han kom till Origins var att förnya deras förpackningar och logotyp.
– Origins produkter är fantastiska, men har inte fått den uppmärksamhet som de förtjänar. Det är ett varumärke som står förså många bra saker, vilket inte riktigt har kommit fram tidigare, säger Gustaf Törling till KICKS.
– Att Origins är till för precis alla är kanske det som tilltalar mig allra mest. Därför har vi valt att bara visa vanliga människor i våra nya kampanjer. Vi vill inte bara visa upp en perfekt hud eller en perfekt kvinna, utan istället visa vem Originskunden är, förklarar Gustaf Törling, som också berättar vilken av Origins alla produkter som är hans egen favorit.
– Jag har en liten dotter, så jag sover långt ifrån så mycket som jag borde. Men när jag provade Origins ögoncreme Dr. Weil Mega-Bright Dark Circle Minimizer fick jag själv se att naturliga ingredienser verkligen fungerar. Den tog bort mina mörka ringar under ögonen, så nu känner jag mig mycket snyggare!