
K-beauty: koreansk hudvård
Allt startade med BB-cremerna, som intog våra necessärer under 2012. Den färgade dagcremen med solskydd gjorde ett enormt avtryck inom beautybranschen.
Själva grunden i fenomenet som fått namnet K-beauty, en förkortning för ”Korean beauty”, är rengöringsrutinen. Den genomsnittliga sydkoreanskan använder nämligen mellan 10 och 17 hudvårdsprodukter dagligen, många av dem bara till rengöring. Att just rengöringen av den egna huden har blivit något av en ritual i Sydkorea är egentligen inte heller så konstigt. I flera asiatiska länder är traditionella reningsrutiner en del av kulturen.
Återfuktad och välmående hy i centrum
Men för att förstå sydkoreanskornas enorma intresse för hudvård måste du också lära dig ordet ”gwang”, som syftar på en vacker hy som är så återfuktad att den nästan ser ut att lysa inifrån. Att man i Sydkorea har ett särskilt ord för just detta speglar exakt vad landets skönhetsideal handlar om. Vare sig det gäller makeup, som BB-cremer, eller mer renodlad hudvård, som de på senare år så populära nattmaskerna, så är det den återfuktade och välmående huden som står i centrum och är själva målet.
Förutom att just tvätta av sig sminket finns det en rad produkter som är viktiga i den sydkoreanska hudvårdsritualen, bland annat så kallade essenser, som förbereder huden på att ta till sig produkterna som följer så effektivt som möjligt. Ansiktsmasker för vartenda tänkbart behov är också stort, gärna flera på en gång, så kallad multimasking.
Europeiska varumärken lanserar K-beauty
Idag har koreansk hudvård fått ett så stort inflytande i skönhetsbranschen att traditionella, europeiska varumärken har börjat göra egna versioner av de mest utmärkande produkterna. Biotherm, Lumene, Origins och Kiehl’s har alla essenser i sitt sortiment idag, och Lancômes hudvårdsserie Energie de Vie, som lanserades under 2016, består av nattmask, essens och serum. Vi ser också att fler och fler asiatiska varumärken börjar leta sig utanför sina hemländer.
– Produkterna från Sydkorea kännetecknas bland annat av avancerad teknologi. För oss på KICKS är det viktigt att vara uppdaterade och kunna erbjuda kunderna det absolut senaste, säger Hanna Waern Oldenburg, inköpare hos KICKS och specialiserad på nya varumärken.
– Det är otroligt kul att se att intresset för hudvård ökar även i de nordiska länderna, och att nya typer av produkter hittar en större publik. Vi spanar även efter sydkoreanska varumärken som skulle kunna passa på vår marknad i Sverige, säger Hanna Waern Oldenburg.